Logga in Bli medlem

Forum

Hej!
Jag har alltid haft uppfattningen att Cola (Vanlig Coca-cola) smakar olika beroende på vilken förpackning den har, burkar, 50cl flaskor, 1,5 l osv. Smaken och mängden kolsyra skiljer sig ju totalt, för att inte tala om smaken på Coca-cola från andra länder!

Kanske något att göra ett större projekt av?

Skrivet av Anton 2012-01-21 01:23

Kommentarer

Vi gjorde ett test av Coca-cola från sex olika länder för många år sedan och kom fram till att skillnaderna var försumbara: http://fulcola.com/news/113

Att det ger olika känsla att dricka ur olika typer av förpackningar kan nog de flesta hålla med om, men om smaken på själva colan verkligen skiljer sig vet jag inte. Vi tänkte göra ett liknande test kring det, men det har inte blivit av. I ett sånt test skulle det naturligtvis vara intressant att dels testa hur colan upplevs när den dricks direkt ur förpackningen, och dels om man kan känna någon skillnad i ett blindtest, där man häller upp colan från de olika förpackningarna i identiska glas.

Det är inte omöjligt att vi undersöker saken någon gång framöver. Om någon annan får för sig att göra ett liknande test själv så skriver vi gärna lite om det. Kyl förpackningarna till samma temperatur, bjud in några intet ont anande försökskaniner och dokumentera försöken noggrant!

Martin Gunnarsson 2012-01-21 10:38

En gång för längesen var jag med på ett mycket litet blindtest av öl från burk och flaska. Vad jag minns kände alla de fem eller sex deltagarna tydlig skillnad, och de flesta pekade korrekt ut vilket glas som kom från vilken förpackning. Själv minns jag skillnaden som ganska tydlig, men det var nog mer slump att jag kopplade ihop rätt glas med rätt förpackning :-) … Sedan är det ju alltid lurigt när man letar efter en skillnad som man väntar sig ska finnas där. Mer forskning vore helt klart på sin plats!

Fredrik Björeman 2012-01-21 12:28

Skriv kommentar

NamnE-post

Kommentar

Spamskydd: skriv koden 4806 i fältet nedan.

Copyright © Martin Gunnarsson och Fredrik Björeman 2005-2012. Allt innehåll ägs av respektive upphovsman. Webbplatsen använder cookies.